logo

Zwangerschap

Na een bevalling kunnen de bekkenbodemspieren verslapt en beschadigd zijn. Dat kan tot stressincontinentie leiden en ook tot verzakking van de baarmoeder. Soms kan een vrouw door slappe bekkenbodemspieren ook niet meer goed tot bevrediging komen bij de seks.

zwangere vrouw

Kegeloefeningen is de verzamelnaam voor een reeks oefeningen, genoemd naar Arnold Kegel, de gynaecoloog die ze heeft uitgevonden. Je doet kegel oefeningen om je PC-spier of bekkenbodem spier te trainen. Je maakt hierdoor in feite de spieren in de vagina sterker. Dit heeft vooral voor zwangere vrouwen voordelen.

Zwangere vrouwen die kegeloefeningen doen hebben over het algemeen een gemakkelijkere bevalling. Een sterke bekkenbodemspier zorgt namelijk voor meer kracht en controle bij het persen.

Daarnaast heeft 70% van de vrouwen last van incontinentie na de zwangerschap. Kegeloefeningen verkleinen het risico op zowel urineverlies als anale incontinentie. Het is daarom aan te raden om ook na de bevalling kegeloefeningen te blijven doen voor een snellere perineale heling.

Doordat de oefeningen de spieren in de vagina sterker maken, wordt de vagina weer strak, en genezen eventuele scheurtjes sneller. Door een snelle en goede heling kunnen vrouwen ook weer eerder genieten van seks.

Veel vrouwen vinden het ook belangrijk om na de zwangerschap weer een strakke buik te krijgen. Door het doen van kegeloefeningen train je je bekkenbodemspier, en daarmee je onderbuik van onderaf, zodat ook de buik mooi herstelt.

Om Kegeloefeningen effectief te doen gebruik je een zogenaamde โ€˜kegel balletjesโ€™. Deze zijn ontwikkeld om de bekkenbodemspier effectief te trainen. Via de website kunt u de Lily Beads bestellen. Dit zijn speciaal ontworpen kegelballetjes die u kunt aanpassen naar eigen wens, voor een persoonlijk resultaat. Lees op onze website meer over de Lily Beads.